Instagram Facebook

Single Trail Moravský Kras

Vysocina Bike

Rychlebské stezky

Ramzová - Paprsek - Dalimilova rozhledna (MTB)

Česko - Jeseníky | S dětmi | 2021-09-04
Chata Paprsek je další naše srdcovka, kam se vždy rádi vracíme. V minulosti jsme si na ni zajeli například z Kolovny, tentokrát si na ni vyšlápneme z druhé strany od Ramzové. A protože máme s sebou juniora, zvolíme trasu s povrchem vhodným i pro děti v cyklosedačce. Vzhůru nahoru!

Délka:
25,2 km
Stoupání / klesání:
710 m / 710 m
Náročnost:

GPS trasa:
GPX

Parkujeme na placeném parkovišti na Ramzové, kde nás překvapuje, že, přestože jsme přijeli relativně pozdě dopoledne, je dostatek volných míst.

Přejíždíme na druhou stranu hlavní silnice, za kterou se stezka hned stočí doprava, abychom mohli přejet přes železniční koleje. Objedeme nádraží, hned za restaurací Ramzovské sedlo zatáčíme doprava na širokou červenou turistickou stezku a stoupáme nahoru do mírného kopečku.

U rozcestníku Větrolam zatáčíme doleva a stále po červené sjíždíme do Petříkova, kterým jen projedeme a na jeho konci, před apartmánem Adel, zatáčíme doleva na pevnou asfaltku.

Projiždíme krásným hlubokým lesem podél zurčícího potoka a je tu nádherně. U rozcestníku Pod císařskou boudou přemýšlíme, jestli to střihnout zkratkou po červené doprava nahoru, anebo pokračovat po široké cestě doleva. No, nakonec jsme si vyzkoušeli obě trasy.

Při naší první návštěvě jsme zkusili červenou zkratku, a to jsme neměli dělat. S dětskou sedačkou to opravdu nechcete - prudký kamenitý kopec, ve kterém se nevyhnete tomu, abyste kolo tlačili. Při druhé návštěvě jsme zvolili delší, ale pohodovější cestu směrem k rozcestníku Pod Hřebeňákem.

A to je ta správná volba - široká pevná cesta i s hezkými výhledy do krajiny.

U rozcestníku Pod Hřebeňákem zatáčíme prudce doprava a stoupáme nahoru. Cesta už je o něco horší, sem tam nějaké kameny, ale stále na kolo velmi luxusní.

Noříme se do lesa, všude okolo borůvky, kterých si užíváme do syta. Prostě pohoda. I tady se sice objeví prudší kopeček, ale po kvalitním povrchu je velmi dobře sjízdný.

Po chvíli přijíždíme k přístřešku Císařská lovecká bouda, kde se opět napojujeme na červenou hřebenovku.

Tady se cesta hezky narovnává a víceméně po vrstevnici přejíždíme k dalšímu rozcestníku Palaš, kde zatáčíme doleva a už jsme téměř na dohled Paprsku.

Na Paprsku si za odměnu dáváme jako vždy vynikajicí borůvkové knedlíky a v krajině pod kopcem pozorujeme zvláštní stavbu, která tam dříve rozhodně nebyla. To musíme prozkoumat.

Jakmile se junior u Paprsku dostatečně vydovádí na trampolínách, nasedáme zpátky do sedel a sjíždíme dolů z kopce po zelené turistické.

Svižným sjezdem se dostáváme na louku, odkud je na vrcholu Větrov vidět úplně nová Dalimilova Rozhledna.

Při naší první návštěvě ještě ve výstavbě...

...ale při druhé návštěvě již v provozu a v obležení výletníků.

Jak nejsme úplně zastánci výstavby všech těch stezek v oblacích a podobných vyhlídek na místech, kde si stačí sednout do trávy a kochat se výhledy jen tak, tak tahle replika původní rozhledny z Králického Sněžníku je za nás velmi zdařilá. Rozhodně zdařilejší než to, co aktuálně o kousek dál na Kraličáku roste právě teď.

A ty výhledy tady...

Vracíme se kousek zpátky a po lesní cestě sjíždíme do vesnice Velké Vrbno, kde se u spodní stanice lanovky napojujeme na žlutou stezku a po silnici sjiždíme až k rozcestníku Adamovské údolí, kde odbočujeme doleva do údolí na lesní cestu. Pak po modré stezce podél Telčavy stoupáme dlouhým pozvolným kopcem zpátky nahoru.

U rozcestníku Ostružník opět přemýšlíme, jestli si to střihnout zkratkou po modré rovnou do Petříkova, anebo si to objet po zelené. Nakonec jsme si i tady vyzkoušeli obě varianty.

Modrá zkratka rovnou do Petříkova je výrazně adrenalinovější - na kole s odpružením to může být velmi zábavná cesta, ale s cyklosedačkou a klimbajicím prckem to úplně nechcete.

I když bychom se mohli vydat po zelené doprava směrem do Ostružné, tuto variantu nakonec zavrhneme, abychom se vyhnuli frekventované hlavní silnici.

Zatáčíme tedy doleva na zelenou stezku. Zelená objížďka zpátky směrem k rozcestníku Pod Hřebeňákem je pohodová jistota po široké pevné cestě. U rozcestníku se vydáváme stejnou cestou, jako jsme přijeli, a za chvíli stojíme zpátky na parkovišti u auta v Ramzové.

Trasa na mapy.cz

Výlety na tomto webu jsou záznamem našich osobních cest, nejedná se o návody. Podmínky na uvedených trasách se mohou v čase změnit, neručíme za jejich aktuální schůdnost či sjízdnost. Při plánování vašich vlastních cest vždy zohledňujte svůj fyzický a zdravotní stav, stejně jako úroveň svých schopností. Nepodceňujte aktuální povětrnostní podmínky a vybavení k zajištění své bezpečnosti, zejména při pohybu ve vysokohorském terénu a na zajištěných cestách.